Berte toto prosím jako připomínku k provedení změn obcí nově navrženému a odsouhlasenému dopravnímu značení.
Chtěl bych touto cestou „poděkovat“ zastupitelstvu obce Dubany a především paní starostce za to, že upřednostňují ušetření několika tisíc korun na úkor možného zvýšení bezpečnosti chodců a dětí v obci a zklidnění provozu, jak vyplývá z Opatření obecné povahy (dále jen OOP) spočívající ve stanovení místní úpravy provozu na pozemních komunikacích (prostě nové dopravní značení), které je ještě stále k nahlédnutí na úřední desce obce Dubany.
Je vidět, jaké má kdo priority.
Vyvrcholilo tak 7 let neochoty zastupitelstva udělat něco ohledně úprav dopravního značení, kdy od roku 2009 jsem ještě za p. starosty Škrhy požadoval a navrhoval změny a doplnění dopravního značení. Bylo mi z jeho strany dlouho slibováno a nakonec i lháno do očí a výsledek stejně žádný.
Nové zastupitelstvo jménem paní starostky po svém zvolení na jedné z prvních veřejných schůzí na můj dotaz, ohledně dopravního značení opět slibovalo úpravy v dopravním značení, tentokrát s tím, že dopravní značení bude řešeno KOMPLEXNĚ.
Řešení několika dopravních značek trvalo celé dva roky (první návrh dopravního značení, který byl z větší části špatně a omezil by několik desítek obyvatel obce na jejich právech, snad raději ani zmiňovat nebudu) a na slovo KOMPLEXNĚ se buď zapomnělo, nebo někdo nezná jeho význam.
Navrhuji tedy, aby si zastupitelé našli ve slovníku cizích slov slovo KOMPLEXNĚ. Pro urychlení, znamená to celkově, všestranně a souhrnně. Tohle všechno totiž nové dopravní značení rozhodně nesplňuje. Hlavní požadavky zastupitelů, jak vyplývá z výše zmiňovaného OOP, totiž byly sjednocení zákazů vjezdů nákladních automobilů a dopravních zón s omezením a hlavně aby to moc nestálo. O zvýšení bezpečnosti, či zklidnění provozu nebyl jaksi ze strany zastupitelstva zájem….
Ale on ani ten jejich požadavek omezený jen na sjednocení zákazu vjezdu nákladních automobilů do obce se jim moc nepovedl. Byl to úmysl, neznalost, nebo jen šlendrián?
Jak si mám třeba vysvětlit, že ze všech stran je do obce zákaz vjezdu nákladních automobilů a jen do nové ulice vedle zahradnictví je povolen vjezd všem nákladním autům bez omezení, přesto, že třeba zrovna já jsem ten zákaz navrhoval? Zastupitelé to dle výše uvedeného OOP zamítli. Čím jsme si to zasloužili? Jako sjednocení zákazů vjezdu do obce to rozhodně nevypadá.
Jinak když už chtělo zastupitelstvo sjednotit zákazy vjezdu nákladních automobilů v celé obci, mělo to udělat pořádně, včetně dodatkových tabulek. Podle nového odsouhlaseného návrhu totiž do některých ulic je zakázán vjezd všem nákladním automobilům z jedné strany, z druhé strany ovšem za určitých podmínek můžou, do některých je zakázán všem nákladním automobilům mimo dopravní obsluhy a do některých povolen vjezd nákladních automobilů bez omezení (viz předchozí odstavec). Tomu se říká sjednocení.
Zastupitelé odsouhlasili zákazy vjezdu nákladních automobilů dle odborníkem vypracovaného návrhu i přesto, že od začátku roku 2016 (tedy více než rok) se vztahuje tento zákaz na všechny nákladní automobily, tedy nejen na automobily nad 3,5 tuny, tak jak to bylo před rokem 2016.
Takže kdo máte „nákladní“ automobil homologovaný třeba v kategorii N1 do 3,5 tuny, což jsou všelijaké dodávky a pick-upy, nebo třeba i „osobní automobily“ s mříží za sedadly (napadají mě třeba vozidla České pošty), přemýšlejte kudy budete těmito vozidly jezdit, protože sjednocení dle představ zastupitelstva znamená, že některými ulicemi můžete jezdit jak chcete, některými můžete jet jen z určité strany a ještě jen pod podmínkou, že jste dopravní obsluha (Uff tady má Česká pošta alespoň trochu štěstí) a některými ulicemi (de facto všemi kromě jedné) s těmito malými nákladními auty nemůžete jet vůbec a hrozí vám za to pokuta, pokud dopravní obsluha nejste. Tomu se říká sjednocení!
Ona totiž v nově odsouhlaseném návrhu dopravního značení chybí u všech značek zákazu vjezdu nákladních automobilů dodatková tabulka s uvedením hmotnosti 3,5 t, která by provoz těchto malých dodávek či „osobních automobilů“ do 3,5 t homologovaných v kategorii N1 jasně a bezpodmínečně umožňovala. Nebo ještě lépe měla být rovnou navržena a osazena značka zákazu vjezdu s uvedením hmotnosti 3,5t. Nebo alespoň doplnit všude dodatkovou tabulku Mimo dopravní obsluhy. Takto mají bohužel tyto vozy v některých případech smůlu a nezbyde jim než riskovat pokutu.
Tomu se říká dobrá práce! Hlavně že to trvalo dva roky. Ještě že to zastupitelstvo máme.
Až někdo pojedete po silnici ve směru od Čepí na Starý Máteřov a budete po pravé ruce míjet před zahradnictvím odbočku do nové zástavby, vzpomeňte si na pravidlo pravé ruky. Díky sedmileté neochotě zastupitelstva učinit nějaký krok ohledně dopravního značení, všichni, kdo tam jezdíte, porušujete již několik let pravidla silničního provozu a riskujete dopravní nehodu, protože se jedná o neoznačenou křižovatku, na které samozřejmě (díky chybějícímu značení, které tam mělo už 7 let být), platí v tom případě pravidlo pravé ruky, a tudíž vozidla vyjíždějící z této ulice mají přednost před těmi jedoucími ve směru od Čepí na Starý Máteřov! To jen kdyby se tam někdy stala bouračka, abyste se nedivili, kdo má přednost. Mohlo to být už několik let jinak a v brzké době snad i bude, ale to by zastupitelstvo předchozích 7 let muselo něco ohledně dopravního značení dělat. I odborník se divil, že tato křižovatka takto může několik let fungovat a tisíce vozidel jedoucích denně od Čepí tam porušuji dopravní předpisy.
Přeji také hodně štěstí všem chodcům pohybujícím se po této silnici. Až Vás jako chodce minou dvě předjíždějící se auta a budete přemýšlet kam uskočit a jak uchránit či zachránit kočárek s miminem, vzpomeňte si na své zastupitele. Nebo je požádejte o radu. Třeba Vám i odpoví, proč tak strašně trvali na zachování možnosti předjíždění na tomto úseku komunikace v obci, kde není žádný chodník a uhnout se můžete leda tak do příkopu. Asi je možnost předjet a ušetřit řidičům možná tak dvě až tři vteřiny (a to stejně jen teoreticky, protože v obci se stejně víc jak 50 km/h nemůže, čili povolené předjíždění tam nemá absolutně žádný význam, kromě toho že ohrožuje chodce) důležitější než bezpečnost silničního provozu a bezpečnost chodců, povětšinou obyvatel obce.
No a někteří zastupitelé by si měli vzpomenout na to co ústy paní starostky hlásají rozhlasem a na webových stránkách obce ohledně zákazu parkování na chodníku a měli by se tím řídit, pokud chtějí, aby se tím řídili i ostatní občané. Kázat vodu a pít víno není zrovna moc inspirující pro ostatní. Ale chápu, lenost je hrozná nemoc…
Pro osvěžení paměti:
Žádáme všechny občany, aby svými vozy nestály na chodnících. Chodníky nejsou stavebně přizpůsobeny pro stání motorových vozidel a auta překáží chodcům v průchodu.
Děkujeme všem za to, že si chrání hezké prostředí v naší obci.
Za OZ starostka
Když bylo teď, při úpravách dopravního značení, navrhováno osazení dopravní značky zakazující stání vozidel na chodníku, bylo to opět zamítnuto. Proč ? Asi proto, že je lepší populisticky vyzývat občany rozhlasem a na webových stránkách, což samozřejmě nemá žádnou právní váhu a porušování není vymahatelné a vytvářet tak dojem, že pro TO něco děláme, než pro to opravdu něco udělat. V tomto případě to ani nemohlo být o penězích, protože by to ani nenavýšilo počet dopravních značek. Nebo to bylo z již výše uvedeného důvodu, že sami někteří zastupitelé toto porušují a na chodníku z vlastní lenosti vesele parkují a všichni ostatní jim maximálně tak můžou po…. děkovat.
Chápu vlastně i tu snahu obce ušetřit několik tisíc korun za dopravní značení. Je přece třeba vydělat na pokutu za neoprávněné kácení dřevin….
PŽ